Az motorolaj ellenállását a hígítással melegebb hőmérsékleten viszkozitási indexnek nevezzük. Az olajkereső autó szerint megmondja, hogy a második szám jó, az olajnak is robusztusnak kell lennie, több ezer mérföldig tartva a következő olajcseréig. Az olaj hajlamos elveszíteni a viszkozitást a nyírás miatt, ami a csúszó mozgás a fémfelületek közötti szoros hézagokban, például a csapágyakban. Tehát a viszkozitásveszteséggel szembeni ellenállás – az úgynevezett nyíróstabilitás – szükséges ahhoz, hogy az olaj fenntartsa a kenőfóliát az alkatrészek között.
A motorolaj viszkozitása
A fagyállóval ellentétben, Amelynek 95 százaléka egy alapkémiai anyagból áll, a kőolaj alapú motorolaj több különböző típusú motorolaj szavatosság keverékét tartalmazza – amelyek közül néhány drágább, mint más. Az olajtársaságok általában öt csoport közül válogatnak, amelyek mindegyike más-más módon és más viszkozitása készül. A drágább csoportokat jobban feldolgozzák, egyes esetekben olyan módszerekkel, amelyek szintetikusként besorolható kenőanyagot állítanak elő. Az úgynevezett teljes szintetikus anyagok olyan vegyi anyagokat tartalmaznak, amelyek kőolajból származhatnak, de annyira megváltoztak, hogy már nem tekinthetők természetes olajnak. Például egy egyedi keverék 10% polialfaolefint (PAO) tartalmazott, amely a legelterjedtebb vegyi anyag, amelyet elsődleges összetevőként használnak egy teljes szintetikus olajban.
Olajkereső autó szerint megadva
Bármely olajkereső autó szerint a keverék 70-95 százalékát teszi ki; a többi pedig adalékanyagokból áll. A mindössze 70 százalékos alapolajat tartalmazó olaj nem feltétlenül jobb, mint a 95 százalékos alapolaj. Néhány motorolaj természetes tulajdonságai vannak, vagy azok feldolgozásukból adódnak, amelyek csökkentik vagy megszüntetik az adalékanyagok szükségességét. Bár egyes adalékok javítják a kenést, önmagukban nem feltétlenül vannak nagy kenőképességűek.
Az adalékanyag-csomagolás összetevői költségenként különböznek, de az ár csak egy tényező. Néhány adalékanyag jobban működik az alapolajok bizonyos kombinációiban. Hasonlóképpen, néhány olcsóbb alapolaj jó választás a keverékhez, mivel népszerű adalékokkal hatnak. Lényeg: Minden motorolajnak van receptje. A finomítók elkészítik az ügyfelek (beleértve maguk az autógyártók) igényein alapuló célkitűzések listáját, és olajokat készítenek, hogy a lehető legjobban teljesítsék ezeket a célokat.
Prémium alapolajok
Egy dolog megakadályozni, hogy az olaj elvékonyodjon, miközben felmelegszik, miközben a motor működése közben verést igényel, de az is fontos, hogy az olaj ne legyen túl sűrű. Kevésbé illékony prémium alapolajok használata a párolgás megakadályozása érdekében az egyik megközelítés. Az alapolaj csomag elpárologtatása nemcsak az olajfogyasztást növeli – vastagabb olajat eredményez, ami csökkenti az üzemanyag-fogyasztást az olajkereső autó szerint.
Adalékok
Az olajipari vállalatok adalékanyagok használata egy másik megközelítés az olaj teljesítményének javítására és fenntartására. A motor magas hőmérséklete nedvességgel, az égés melléktermékeivel (például égetetlen benzin), rozsdával, korrózióval, a motor kopásának részecskéivel és oxigénnel együtt keletkezik az iszap és a lakk, amelyek összezúzódhatnak és károsíthatják a motort. Az adalékok segítenek fenntartani a jó kenést azáltal, hogy minimalizálják az iszapot és a lakkot. Itt vannak az adalékanyagok összetevőinek fő kategóriái és miért fontosak:
- Mosószerek : A ruhák mosásához használt mosószerektől eltérően az olajban található mosószerek nem súrolják a motor felületét. Eltávolítanak néhány lerakódást – elsősorban szilárd anyagokat. Fő céljuk azonban a felületek tisztán tartása a magas hőmérsékletű lerakódások, a rozsda és a korrózió megakadályozásával.
- Viszkozitási index-javítók : Ezek csökkentik az olaj hajlamát a hőmérséklet növekedésével.
- Diszpergálószerek : Ezek a szilárd részecskéket oldatban tartva diszpergálják, így nem jönnek össze iszap, lakk vagy savak. Néhány adalékanyag mosószerként és diszpergálószerként is működik.
- Kopásgátló szerek : Néha az olaj által létrehozott kenőfólia lebomlik, ezért a kopásgátló szereknek meg kell védeniük a fémfelületeket. Az olajkereső autó szerint nevű cink- és foszforvegyület régóta használt kedvenc, más foszfor- és kénvegyületekkel együtt. Ha tudnod kell, a ZDDP a cink-dialkil-ditiofoszfátot jelenti.
- Súrlódásmódosítók : Ezek nem azonosak a kopásgátlókkal. Csökkentik a motor súrlódását, és ezáltal javíthatják az üzemanyag-fogyasztást. Ehhez grafitot, molibdént és más vegyületeket használnak.
- Öntéspont-csökkentők : Csak azért, mert a 0 fok Fahrenheit viszkozitás alacsony, még nem jelenti azt, hogy az olaj alacsony hőmérsékleten könnyen áramlik. Az olaj viaszrészecskéket tartalmaz, amelyek összegyűlhetnek és csökkentik az áramlást, ezért ezeket az adalékokat arra használják, hogy a hidegben folyhassanak.
- Antioxidánsok : A szigorúbb emissziós előírások miatt, amelyek magasabb motor hőmérsékletet eredményeznek, antioxidánsokra van szükség az olajat sűrítő oxidáció megelőzéséhez. Néhány egyéb funkciót ellátó adalékanyag is ezt a célt szolgálja, mint például a kopásgátló szerek.
- Hab-gátlók : A főtengely az olajteknőben lévő olajat átverve az olaj habosodik. Az olajhab nem olyan hatékony kenőanyag, mint egy folyadékáram, ezért az olajoknak vannak hab inhibitorai, amelyek a hab buborékok összeomlását okozzák.
- Rozsda- vagy korróziógátlók : Ezek megvédik a fémrészeket a savaktól és nedvességtől.
A több nem jobb
Nem feltétlenül javíthat egy olajon több adalékanyag hozzáadásával. Valójában ronthatja a helyzetet. Például a total motorolajnak kopásgátló és antioxidációs tulajdonságaik vannak, de csökkenthetik az üzemanyag-fogyasztást és csökkenthetik a katalizátor hatékonyságát. Túl sok specifikus diszpergálószer befolyásolhatja a katalizátor teljesítményét és csökkentheti az üzemanyag-fogyasztást. A kopásgátló és a súrlódást csökkentő több adalékanyagok tartalmazhatnak olyan jobb összetevőket is, amelyek befolyásolhatják a katalizátor teljesítményét, mint például a kén, amelynek nyomására a vállalatokat kevésbé használják. Néhány mosószer túl sok hozzáadása szintén befolyásolhatja a kopásgátló tulajdonságokat.
Ne felejtsd el az olaj és levegőszűrő cseréjét
Az olajszűrők teljesen más, bár kapcsolódó témák az olajcserénél. Ismételten a legjobb, ha a szükséges szűrő típusát a saját kézikönyvében találja meg. Néhány utólagos szűrő nagyobb, ezért győződjön meg róla, hogy van-e valamilyen extra olaj, ha ilyet használ. Az olajszűrőn kívül, csaknem ugyanolyan fontos a levegőszűrő, melyet az olajjal egyszerre érdemes cserélni.